A praxisközösség

Kedves Pácienseink!

Az egészség megőrzése, a betegségek megelőzése az emberiség ősi vágya. Az emberiség fő egészségproblémáját évezredeken át a fertőző betegségek okozta halálozás jelentette. Az elmúlt évszázadban a népegészségügy legnagyobb sikereit a fertőző betegségek okozta járványok elleni küzdelem területén érte el.

Napjainkban a betegségmegelőzési tevékenység elsősorban a krónikus betegségek és azok szövődményeinek megjelenésének késleltetését, azaz az egészségben töltött élettartam meghosszabbítását célozza.

Pécs városában és Vajszlón hat háziorvos kollégával létrehoztuk a Pécs-Ormánsági Prevenciós Praxisközösséget. Praxisközösségünk team-munka keretében primer prevenciós (megelőző) vizsgálatokkal szeretné felmérni pácienseink egészségét, kockázati- és rizikótényezőit.

A kiszűrt egészségi kockázati tényezőkkel rendelkezők részére életmód, táplálkozási, életvezetési tanácsadást biztosítunk (dietetikus, gyógytornász, egészségfejlesztő, pszichológus mozgásprogramok).

Célként tűztük ki praxisunkban az egyre nagyobb tömegeket érintő diabetes (cukorbetegség) szűrését, a kiszűrt vagy már ismert cukorbetegek szövődményeinek célzott szűrését és kezelését, különös tekintettel a „diabeteses láb”-ra, mely Magyarországon a nem traumás végtag amputációk leggyakoribb oka.

Szintén hangsúlyos eleme prevenciós tevékenységünknek a dohányzás leszoktató programok, illetve ehhez kapcsolódóan az egyik leggyakoribb rosszindulatú daganat, a tüdőrák rizikójának felmérése (LungSreen applikációval) és a magas rizikóval rendelkező páciensek korai kiszűrése, így hatékony kezelése.

Az alkoholizmus és más addikciók felderítésére és korai kezelésére is programot szervezünk, addiktológus szakorvos szakmai segítségével.

A főként az időseket érintő demenciák szűrését és minél korábbi szakellátást is célul tűztük ki programunkban.

A daganatos megbetegedések száma és a daganatos betegségek okozta halálozás mértéke világszerte emelkedik. A szív- és érrendszeri betegségek után ez a második leggyakoribb halálozási ok.

Becslések szerint a daganatos betegségek 50%-a megelőzhető vagy a betegség kialakulásához vezető rizikófaktorok módosításával vagy a szűrővizsgálatok során felfedezett rákmegelőző állapotok kezelésével. Célunk ezen daganatmegelőző állapotok felderítése célzott szűrővizsgálatok által.

Rendezvényeket szervezünk, illetve csatlakozunk más szervezetek által megrendezendő, az egészséges életmódot, étrendet, testmozgást népszerűsítő programokhoz, ezek alkalmával lehetőséget biztosítunk az egészségi állapot, illetve egyéni rizikóstátusz felmérésre, tanácsadásra.

Kérjük pácienseinket, hogy vegyenek részt programunkban, ahol népegészségügyi szakemberek segítségével komplex egészségfelmérésen vehetnek részt, speciális kérdőívek kitöltése és értékelése után rizikóbecslést végzünk. Térítésmentes szaksegítség nyújtásával szeretnénk egészségi állapotukon javítani. A felmérés a szűrések elvégzése esélyt ad Önöknek esetleges betegségek korai felderítésére is.

Kérjük szíves együttműködésüket!